Articles are presented in the alphabetical order of authors\ Gli articoli sono presentati in ordine alfabetico degli autori  
CONTENTS / SOMMARIO  

General program / programma generale
List of participants / elenco dei partecipanti

.pdf
   
Emmanuel Anati, Arte e comunicazione (discorso inaugurale) .pdf
Aldo R. D. Accardi, The interpretation of prehistoric visual expression in Indoor Museums .pdf
Antonio Affuso & Ada Preite, Il motivo zoomorfo nella produzione plastica serra d’alto. Analisi stilistica e aspetti ermeneutici .pdf
Dusko Aleksovski, Les signes sémiotiques, éléments principaux de la communication préhistorique .pdf
Batilde Bacci, Segnali di fumo nella semiotica del corpo .pdf
Ivan Bargna, Images, words and writing in African cultures .pdf
Paola Basoli, Le incisioni del complesso megalitico di Sa Mandra Manna (Tula-Sassari) .pdf
Mohammed Ben Brahim, Rock art of Talssint area, SE Morocco: new discovery of early manifestation of rock art in the Atlas Mountains .pdf
Fernando Berrojalbiz, A comparison about the symbolism and the audience of the prehispanic and colonial expressions in the rock art site Ba´Cuana, México .pdf
Pier Luigi Bolmida & Umberto Sansoni, Una sola specie, un’unica lingua delle origini, la stessa latenza all’arte .pdf
Lisbeth Bredholt, Meaning and message in verbal and non-verbal communication .pdf
Gabriella Brusa-Zappellini, Adorning themselves with a wolf’s tooth, painting a wolf on the rock: looking at the origins of symbolic behaviour .pdf
Bulu Imam, Comparative traditions in village painting and prehistoric rock art of Jharkhand .pdf
Pier Antonio M. Casellato, Arte e comunicazione per il mantenimento degli immaginari condivisi e delle tradizioni in popolazioni originarie dell’America del Sud .pdf
Sergio Castelletti, Har Karkom – Jebel Ideid. La montagna delle moltitudini .pdf
Somnath Chakraverty, Evolving preliterate art as a communication system: evidences from India in global perspective .pdf
Jean-Michel Chazine, New survey of painted panels of Northwest Papua: a precise identification of their location parameters and some insight into their function .pdf
Jessica J. Christie, Multivocality of the Katsina Mask among Pueblo People in the American Southwest .pdf
Fernando Coimbra, The symbolism of the pentagram in West european rock art: a semiotic approach .pdf
Anne J. Cole, A social semiotic foray of boat images in rock art: communication between two local Scandinavian communities .pdf
Enrico Comba, Hiiteeni, simbolo della vita. Riflessioni sulla complessità delle forme simboliche tra gli Arapaho .pdf
Federmán Contreras Diaz, Relationship between Muisca rock art and the lexicon .pdf
Eric Coqueugniot, Des peintures dans un bâtiment communautaire du Néolithique précéramique (vers 9000 av. J.-C.) à Dja’de (Syrie) : nature, insertion dans l’architecture et tentative d’interprétation .pdf
Léo Dubal, Le mythogramme de l’homme au bras levé .pdf
Romana Ercegovic, Language of Dignity: Sacred Balance between Feminine and Masculine .pdf
Adriano Favole, Creatività culturale: una prospettiva “buona da pensare” per gli antropologi culturali e per gli studiosi della Preistoria? .pdf
Tomaso Di Fraia, Raffigurazioni rupestri e culti millenari in Val di Sangro .pdf
Daniela Gariglio & Daniel Lysek con la collaborazione di Pietro Rossi, Arte, comunicazione e benessere .pdf
Mohamed El-Hédi Ghrabi, A propos de la découverte d’une nouvelle station de peintures rupestres dans les environs de Ghomrassen, dans le Jbel Demmer (Sud-Est Tunisien) .pdf
Luca Giarelli con contributo di Umberto Sansoni, Zurla di Nadro: considerazioni su alcuni elementi di emblematica discordanza nel quadro dell’arte rupestre della Valcamonica .pdf
María Laura Gili, Variability and registration. Methodological problems in the study of rock art .pdf
Tania L. Gobbett, Tra visione organica e intertestualità. Lo spazio tra puro e impuro .pdf
Fulvio Gosso, Sul possibile significato dell’arte parietale del Paleolitico superiore nell’area franco-cantabrica .pdf
Maria Giuseppina Gradoli & Terence Meaden, Underworld and Neolithic Rituality: the Rock Art of the Su Longu Fresu Cave in Central Sardinia .pdf
Graff Gwenola, Construire l’image – Ordonner le réel. Les vases peints du IVème mill. en Egypte (culture de Nagada I et II) .pdf
Santiago Wolnei Ferreira Guimarães, Ancient myths and scientific fiction: the representation of the big head in prehistoric art and its recreation in Western culture .pdf
Philippe Hameau, Graphic system and sharing of representations in the Neolithic age .pdf
Mariane Hardenberg, Unmasked Dorset People: communicated visual expressions .pdf
Katalin Jankovits, Le rappresentazioni antropomorfe sulla ceramica e i pendagli antropomorfi di bronzo nell´etá del Bronzo in Ungheria .pdf
Chantal Jègues-Wolkiewiez, Techniques et outils pour déterminer l’espace et le temps au Paléolithique .pdf
Maria Laura Leone, Arte e metafisica tra Paleolitico e Neolitico. La Grotta dei Cervi e Grotta Chauvet a confronto .pdf
Federico Mailland, The geoglyphs of Har Karkom (Negev, Israel): classification and interpretation .pdf
Maurizia Manara, Le statue-stele antropomorfe di Van (Turchia Orientale): classificazione e tentativo di interpretazione .pdf
Alberto Marretta, L’arte rupestre del Coren di Redondo (Capo di Ponte, Valcamonica): novità e conferme dall’analisi integrale di un’area del versante occidentale .pdf
Alberto Marretta, Angelo Martinotti & Mauro Colella, Nuove metodologie di documentazione e analisi di sequenze istoriative su due frammenti litici con graffiti protostorici da Piancogno (Valcamonica, Bs) .pdf
Bruna Marzi, Siamo tutti degli ibridi? .pdf
Mohammed Ali, In pursuit of prehistoric and tribal art .pdf
Aleksandar V. Nasteski, The Eternal Symbols .pdf
Michael Oberndorf, The Painted Ladies Site is in a rock shelter, in a side-canyon, off Montezuma Creek, in southeastern Utah, in the Southwest of the United States .pdf
Luiz Oosterbeek, Gestures, sounds, images, movement, thoughts: the reverberations of still images in prehistory .pdf
Marcel Otte, Persistance des arts et des mythes néolithiques dans la péninsule balkanique .pdf
Meenakshi Dubey Pathak, The contemporary tribal art of the Satpura Ranges .pdf
Carol Patterson, Ute rock art maps .pdf
Nicola Peluffo, Relazioni tra significato e forma .pdf
Maria Emilia Peroschi & Flavio Cambieri, Jebel Uweinat (Sahara orientale) e l’arte rupestre: nuove prospettive di studio dalle recenti scoperte .pdf
Alberto Pozzi, Considerazioni sull’arte megalitica .pdf
Maurizio Quagliuolo, Comunicare il messaggio dell’arte rupestre: uno strumento di valutazione dell’informazione al visitatore .pdf
Ranjana Ray, Abhradip Banerjee, Arun Makal & Krishnendu Polley, Kurshiburu: a rock art site of Eastern India .pdf
Ait Ali Yahia Samia, Les peintures rupestres en Grande Kabylie .pdf
Giancarlo Sani, Le rocce dei pennati. Sulle tracce delle rocce sacre dei Liguri - Apuani (Toscana Nord Occidentale) .pdf
Umberto Sansoni, Fausto Bonomelli & Loris Bendotti, Cervi e cavalli. Figurazioni rupestri e mito nel contesto pre-protostorico europeo .pdf
Matteo Scardovelli, (Paleo)art is a social system. Semiotic insights for an independent ‘visual language’ .pdf
Mauro Schiavella, L’artefatto come oggetto naturale contenente memoria e l’immaginazione come strumento per recuperarla .pdf
Dario Seglie, Rock art: silhouettes figuring on the stage of prehistoric man .pdf
Prakash Sharma, World’s longest rock paintings site discovered in Doongri Nala (Rajastan, India) .pdf
Hakob Simonyan, The art of pottery design and cave drawings in Armenia. Chronological and stylistic ordinariness .pdf
Mike Singleton, Communication between prehistoric and “primitive” man .pdf
Valeriu Sîrbu & Tudor Soroceanu, A cave with weapon representations from the Bronze Age, at Nucu, Buzău County (Romania) .pdf
Serena Solano, Scrivere in territori di “frontiera”: l’iscrizione preromana di Roncone (Tn) .pdf
Daniel Sotgia, Il sito archeologico di Santo Stefano, in comune di Oschiri .pdf
Manuela Tartari, Tra cielo e terra. Rappresentazioni mentali e cosmografie .pdf
Federico Troletti, Some reflections on the similarities of communication among prehistoric art, Christian worship and ‘new/old’ contemporary languages .pdf
Tsoni Tsonev, The Interpretation of the Karanovo Stamp from Bulgaria and Meta-narratives of Modernity .pdf
Gregory Vahanyan & Vahan Vahanyan, Araratian rock art as a paradigm of communication and visual arts in the past and future .pdf
Marjukka Vainio & Riitta Virtanen, The mythical line .pdf
Matilde Vigneri, Narrazione, comunicazione, trasmissione nell’arte preistorica. Una lettura psicoanalitica .pdf
Yulia Volkova, Portable art in Eurasia during the Upper Paleolithic .pdf
Marie Vourc’h, Experimentation and technological analysis in the study of the rock carvings at the site of Hjemmeluft, Alta, Finnmark, Norway .pdf
Thomas W. Wyrwoll, South Arabian rock art: animal depictions in rock pictures .pdf
Daniela Zampetti, Art and communication : two studies on prehistoric art .pdf
Mauro Zanchi, Richiami dell’arte contemporanea alle civiltà preletterate: Parmiggiani, Penck, Haring, Klein e Zinelli .pdf
András Zboray, The prehistoric cultures of the Gilf Kebir and Jebel Uweinat the evidence from rock art .pdf
Leslie F. Zubieta, Communication through images: what the word ‘use’ implies in the rock art of Chinamwali, south-central Africa .pdf
Christian Züchner, Symbols and Signs of the Earliest Art of Ancient Europe .pdf